דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך למדיטציה בשנים-עשר שלבים (חלק 1) 

מאת    [ 28/08/2013 ]

מילים במאמר: 1097   [ נצפה 4196 פעמים ]

השינה נוחתת עלינו רק כאשר אנו מנתקים את ההכרה מענייניה. גם המדיטציה לא באה בכוח, אך בשונה משינה, היא מצב מודע. אנו זקוקים לדרגה מסוימת של כוח רצון בכדי להישאר במצב המרומם של המודעות שחל בזמן מדיטציה. יחד עם זאת, עלינו גם להירגע ולהרפות מכל ציפיותינו ותשוקותינו. איזון עדין זה, שבין המאמץ הנחוץ לשמירת הריכוז מחד ובין ההתנתקות מכל הסחות-הדעת מאידך, היא אמנות המדיטציה. אנו לומדים לרכז את הכרתנו ללא מאבק ועדיין לשמור על מספיק שליטה בכדי להימנע מנדידה לחלומות בהקיץ.

בכדי להגיע לשלב זה של מודעות נינוחה עלינו להכין את עצמנו, וישנם כמה צעדי-הכנה שיועילו לנו. חשוב לחזור ולומר שבהיותה של המדיטציה תהליך, נחוץ לה זמן. היה עדין וסבלני ביחס להכרתך; אל תצפה לניסים. ככל שתעניק יותר תשומת-לב ואכפתיות להכנה כך יהיו התוצאות חיוביות יותר.


    • המקום

    עדיף להקדיש חדר מיוחד למדיטציה אך אם אין לך אפשרות כזאת, ולרובנו אין, נסה להפריד חלק מחדר ושמור אותו למטרת התרגול בלבד. שמור על מקום זה כחלל בלעדי למדיטציה, נקי ומסודר, חופשי מויבראציות ומהקשרים המסיחים את הדעת, ותן רק למי שמכבד את קדושתו של החלל להיכנס לתוכו.

    מקום ההתמקדות

    הצב שולחן קטן שישמש כנקודת המיקוד של החדר, ושים עליו נר, ועדיפה מנורת שמן קטנה, שכן אור הוא סמל רוחני רב עוצמה.
    ההתבוננות בלהבה יציבה לפני תחילת תרגול המדיטציה תיצור ריכוז ותפנה את ההכרה פנימה. התבוננות כזו היא למעשה תרגיל ריכוז בפני עצמו. פרח או כד פרחים יעצימו את האווירה וימלאו את ההכרה בשמחה. לקטורת בוערת בבוקר ובערב יש השפעה מטהרת חזקה על האנרגיה של המקום. השתמש בקטורת טבעית (לא כימית) כגון סנדלווד, המרגיעה ומצננת את ההכרה, או השתמש בריחות כגון ורדים או לבונה.

    אם אתה בעל נטיות דתיות מטבעך, הצב דימוי של סמל רוחני מרומם, כגון אום, מגן-דוד או תמונה של ישו, קרישנה, האמא האלוהית, או בודהה. בחר את הסמל שמדבר אל ליבך ונשמתך ושמסייע להכרתך לפנות פנימה, הרחק מהדאגות הארציות. רטטים רבי-עוצמה שייוצרו כתוצאה מתרגול מדיטציה חוזר ונשנה, יישארו בתוך החדר וייצרו הילה מגנטית, ותוך שישה חודשים השלווה והטוהר של המקום יהפכו לעניין כמעט מוחשי. בעיתות מתח תוכל לשבת במקום זה, לתרגל חצי שעה ולחוות נחמה גדולה והקלה.

    טיהור שטח המדיטציה

    למתרגלי מדיטציה מתקדמים יותר אנו ממליצים על טקס הקרוי אראטי.

    לאיזה כיוון לפנות

    בישיבתך על מזרן נקי (שמיכת כותנה מקופלת או מזרן כותנה מצוינים גם הם) מול השולחן, פנה צפונה או מזרחה, על מנת ליהנות מיתרון הויבראציות המגנטיות המועדפות ביותר. כיוונים אלה נחשבים למתאימים ביותר לצורך התרכזות רוחנית.

    מדיטציה בטבע

    כמעט ואין צורך לציין שבשביל תרגול מדיטציה, סביבות טבעיות עדיפות בהרבה מערים, שבהן מקשה על הריכוז הזיהום שנגרם כתוצאה מרעש, תחבורה, מכשירים אלקטרוניים ורמות מתח גבוהות של אנשים רבים מסביב.
    אם תוכל, נסה לנצל כל הזדמנות למדוט בטבע, על חוף הפונה לים, על גדת נהר רוגעת, מתחת לעץ, על הר, עם זריחת החמה או שקיעתה. תגלה שהמדיטציה שונה מבחינה איכותית. אך אם עליך למדוט בתוך העיר כמו רובנו, תוכל ליצור סביבה מוגנת ומקודשת, ובהחלט עדיף למדוט בתוך העיר מאשר לא למדוט בכלל!



    • הזמן

    השעות המועילות ביותר לתרגול מדיטציה הן שעות עלות השחר ובין הערביים, כאשר האווירה טעונה בכוח רוחני מיוחד. הזמן הרצוי ביותר הוא ברהממוהוטרה, בין ארבע לשש בבוקר. בשעות שקטות אלו שבאות לאחר השינה, ההכרה והאווירה צלולות ולא מרוגשות מפעילויות היום. כשאתה רענן וחופשי מדאגות ארציות הריכוז בא ללא מאמץ. אך אם מדיטציה בזמן זה אינה ברת-ביצוע עבורך, בחר בזמן שבו תוכל לנוח מפעילויות היום-יום ולהרגיע את הכרתך. הזמן שבסביבות השקיעה הוא זמן טוב גם כן, או הזמן לפני שאתה הולך לישון. לאחר מדיטציה תוכל להירדם במהירות ולשקוע לשינה עמוקה, והכרתך תהיה משוחררת מהמתחים שנצברו במהלך היום ומכוונת להלך רוח גבוה יותר. בכל זמן שתבחר, ודא כי לא תופרע על-ידי הסחות דעת חיצוניות.


    • ההרגל

    חשוב שתשמור על עקביות בתרגול כשם שחשוב שתמדוט בכל יום באותו הזמן. התת-מודע צריך סדירות כדי לפתח את ההרגל להתיישב ולהתמקד בקלות. התחל בתרגול של חמש-עשרה עד עשרים דקות ביום, ובנה בהדרגה את ישיבתך לארוך לשעה. אם זה לא מסתדר, השתדל למדוט שלושים דקות ביום. עדיף לתרגל שלושים דקות בכל יום מאשר לתרגל ישיבה של שעתיים אחת לשבוע.
    אפילו אם אתה בנסיעות, מדוט כל יום. למעשה, ככל שתתבסס בתרגול, תחוש צורך למדוט בכל בוקר; ואם הנסיבות ימנעו ממך לתרגל תחוש חוסר נוחות פנימית בדומה לתחושה שהתחלת את היום מבלי להתרחץ.
    אתה תבין שמדיטציה היא התנקות נפשית, ההכרחית לרווחתך הנפשית. אתה תגלה שאין ברצונך לפספס אפילו יום אחד של תרגול.


    • תנוחת הישיבה

    שב בתנוחה יציבה ונוחה, ושמור על גב וצוואר זקופים ללא מתח. הזרם העל-חושי צריך לנוע בלי הפרעה מבסיס עמוד השדרה ועד לקודקוד הראש, על מנת לעזור לייצב את ההכרה ולעודד את הריכוז. תנוחה נוחה עם רגליים מוצלבות תספק בסיס יציב לגוף, אך אין זה הכרחי לשבת בתנוחת הלוטוס הקלאסית, הפדמסנה. אפשר ותרצה לשבת בתנוחת חצי הלוטוס, הסידהסנה, או בכל תנוחה פשוטה אחרת שבה הרגליים מוצלבות. ישיבה על כרית מסייעת בהרפיית הירכיים ובקירוב הברכיים לקרקע. תנוחות ישיבה אלו יוצרות נתיב משולש לזרימת האנרגיה, נתיב שמכיל את האנרגיה ומונע ממנה להתפזר לכל הכיוונים. ככל שהריכוז נהיה עמוק יותר, כן מואטים קצב הנשימה וחילוף החומרים.

    אנשים מבוגרים מאוד וכל מי שלא יכול לשבת בתנוחות הללו, יכולים לשבת על כסא נוח ולהצליב את קרסוליהם. מדיטציה בשכיבה אינה מומלצת מכיוון שבמצב רגוע לחלוטין סביר שתגלה שכמעט בלתי אפשרי להימנע מלהירדם. בתנוחת הישיבה, הכיווץ השרירי ההכרחי והקל, שמחזיק את הגב זקוף, שומר על ערנותך. נסה להרפות את שאר הגוף עד כמה שאפשר, ובמיוחד את שרירי הפנים, הצוואר והכתפיים. החזה צריך להיות פתוח ובית-החזה צריך להיות מורם על-מנת לעודד נשימה בטנית.

    ישנן כמה תנוחות אפשריות לידיים:
    א. הידיים מונחות על הברכיים בתנוחת צ'ין-מודרה.
    ב. הידיים מונחות כלפי מעלה כשכף יד ימין מונחת על כף יד שמאל.
    ג. הידיים מונחות כלפי מעלה כשאצבעות הידיים שלובות זו בזו.

    יתכן שבתחילה תתקשה לשמור על גב זקוף ליותר מכמה דקות. אפילו אם תתרגל אסנות (תנוחות יוגה) רק 30 דקות בכל יום, גבך יתחזק, ויהיה לך קל יותר לשבת בנוחות למשך פרק זמן ארוך. על-פי הכתבים הקלאסיים, מטרת האסנות היא למעשה היכולת לשבת זמן ממושך בלי להתאמץ או להתעייף. פטנג'לי, מחברה של המסה המשמעותית ביותר בנושא רג'ה יוגה, אומר כי על תנוחת המדיטציה להיות "שוקהם שטירקם", נעימה ויציבה. סוומי שיבננדה אומר כי המודט צריך להרגיש יציב כהר כלפי חוץ וזורם כדבש מבפנים.

    גופך יהיה נינוח ולא ידרוש תשומת-לב, קצת בדומה לרכב שהחנו אותו ואפשר לשכוח ממנו. תוכל להתנתק מתחושת היותך גוף, ולהתמקד באספקטים העמוקים יותר של תודעתך. יתכן שיעברו כמה חודשים עד שתשלוט בתנוחת המדיטציה, אולם שווה וראוי להתאמץ למען הביטחון והסיפוק שתרוויח כתוצאה מאימון הגוף. ההישג הראשון בתרגול יעניק לך שמחה גדולה וביטחון לפגוש באתגרים גדולים יותר. 

 בחלקים הבאים של מדריך זה:


    • הנשימה
    • ההכרה
    • בחירה בנקודת ריכוז
    • בחירת אובייקט ריכוז.
    • לתת מרחב פעולה להכרה.
    • להתנתק מההכרה
    • חשיבה טהורה
    • סמדהי

 

"בריאות היא עושר, שלווה בהכרה היא אושר היוגה מראה את הדרך." בלב תל אביב, מרכז שיבננדה יוגה הוא אי של שפיות ושלווה. המרכז מעניק שיעורי יוגה, סדנאות יוגה וקורסי מדיטציה וחשיבה חיובית, תת מודע ודמיון מודרך, תזונה נכונה והרפיית מתח. אנו פועלים כעמותה ללא כוונת רווח ברוח הקרמה יוגה , שירות בלתי אנוכי. כולנו - המנהלים, המורים, אנשי קבלת הקהל, התחזוקה - משרתים אתכם בהתנדבות כדי לחלוק את המתנה הנקראת "יוגה". בישראל מרכזים נוספים בירושלים ובאילת ולמעלה מ-800 מורי יוגה שיבננדה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב